Kom Naar Buiten

Kom Naar Buiten

 

Tijdens de tweede editie van Kom Naar Buiten kregen de meer dan 150 aanwezigen tips en inspiratie van journalisten, communicatie-experts en collega-onderzoekers over wetenschapscommunicatie.

 

Kom Naar Buiten vond plaats op 14 november 2016 in het Paleis der Academiën in Brussel, op initiatief van het FWO, de Jonge Academie, de KVAB en VLIR-UOS. De doedag over wetenschapscommunicatie beoogt onderzoekers en hun instellingen te motiveren om meer naar buiten te komen met hun onderzoek en de maatschappelijke impact ervan.  

 

“Ik smeek je op mijn knieën: speel het spel mee”

KatleenbrackeVolgens wetenschapsjournalist Katleen Bracke (VRT) leeft er heel wat wederzijdse frustratie bij journalisten en wetenschappers. Daar wil ze iets aan doen. Tijdens Kom Naar Buiten onthult ze haar geheimen aan de aanwezige wetenschappers, zodat die geen excuus meer hebben om niet met hun onderzoek in de media te komen. Lees haar keynotespeech

 

Praktische tips

Tijdens de acht break-out sessies konden de deelnemers inspiratie en tips opdoen over sociale media, presentaties, infographics en veel meer. Deelneemster Kamakshi Rajagopal schreef er een blogartikel over. 

 

Kom Naar Buiten4

 

Bekijk de foto's van Kom Naar Buiten.

 

Onderscheidingen Wetenschapscommunicatie 

De tweede editie van Kom Naar Buiten sloot aan bij de uitreiking van de Onderscheidingen Wetenschapscommunicatie door de Jonge Academie en de KVAB, die plaatsvond meteen na Kom Naar Buiten. Door de twee events samen te brengen wilden de organisatoren een sterker aanbod bieden, waarbij zowel de resultaten van wetenschapscommunicatie aan bod komen, als de vraag hoe je als onderzoeker aan de slag kunt gaan. 

 

Overzicht van de break-out sessies

VOORMIDDAG

 

1. Op de sofa

Vier wetenschappers die regelmatig naar buiten komen met hun onderzoek delen hun communicatiegeheimen: wat werkt?, en wanneer ging het ook wel eens mis? Met Hetty Helsmoortel (UGent), Tim Nawrot (UHasselt), Ann Dooms (VUB) en Herwig Leirs (UAntwerpen). Sooike Stoops (VIB) zal het gesprek in goede banen leiden.

 

Kom Naar Buiten3

 

2. Presenteer je onderzoek met impact

Toon Verlinden (The Floor is Yours) leert je hoe je een heldere en aantrekkelijke onderzoekspresentatie in elkaar steekt. Je krijgt heel wat direct toepasbare tips & tricks mee en gaat meteen aan de slag met je eigen presentatie.

 

3. Twitter voor onderzoekers: ‘Birds of a feather flock together’

Esther De Smet (curator van @ResearchUGent), toont hoe je sociale media (en vooral Twitter) kan gebruiken om met je onderzoek naar buiten te komen. Een sessie voor onderzoekers die beseffen dat een communicatiestrategie een must is, maar een duw in de rug kunnen gebruiken.

 

4. Infographics: visuele storytelling voor je onderzoek

Volgens Koen Van den Eeckhout (Baryon) zijn infographics perfect geschikt om complexe informatie op een heldere, aantrekkelijke manier voor te stellen. In deze workshop bekijkt hij samen met jou welke elementen een goede infographic nodig heeft, en krijg je tips en tools om je eigen onderzoek in een visueel verhaal te gieten.

 

 

NAMIDDAG

 

6. Bepaal met je persbericht hoe de pers bericht

Perswoordvoerder Peter De Meyer(UAntwerpen) leert je hoe je ervoor zorgt dat een journalist jouw persbericht opent en leest. Aan welke criteria moet je tekst beantwoorden? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap uiteindelijk op de ‘juiste’ manier de media haalt? Je krijgt heel wat tips & tricks om een goed persbericht op te stellen.

 

7. Jouw ‘wow factor’: hoe vind je die?

Vergeet de saaie onderzoeksverhalen waar niemand oren naar heeft. Hans Van de Water (VLIR-UOS) gaat met jou op zoek naar de ‘wow factor’ in jouw onderzoek. Hoe trek je de aandacht van een breed publiek, zelfs met een complex thema of onderzoek aan de andere kant van de aardbol? Hoe toon je de impact van je onderzoek?   

 

8. Citizen Science: hoe betrek je burgers bij wetenschappelijk onderzoek?

Vlinders tellen, fijn stof meten of satellietfoto’s analyseren: steeds vaker dragen burgers actief bij aan wetenschappelijk onderzoek. Gaat het om échte samenwerking tussen burgers en wetenschappers? Wat is de meerwaarde? Tijdens de sessie bekijken we voorbeelden, zoals Iedereen Wetenschapper, en gaan we de discussie aan over de plaats van citizen science. Met Violet Soen en Tine Huyse (Jonge Academie), Liesbet Gijsel (coördinator Iedereen Wetenschapper) en Michiel Van Oudheusden (KU Leuven).

 

9. Met je onderzoek op de radio

Stel, je mag je onderzoek toelichten op de radio. Hoe bereid je je voor? Wat zijn de do’s en don’ts? Wat antwoord je best, en vooral: hoe krijg je jouw verhaal op zo’n korte tijd verteld? Radiomaker Jan Hautekiet (VRT) nodigt enkele deelnemers uit voor een fictief radiointerview en geeft feedback.    

 

Studiedag Communicatie VLIR-UOS 20150311 Jesse Willems (41)2

 

Over Kom Naar Buiten

De tweede editie van Kom Naar Buiten is een initiatief van het FWO, de Jonge Academie, de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten en VLIR-UOS. Wetenschapscommunicatie is essentieel om een breed maatschappelijk draagvlak te creëren voor wetenschap, in en voor de samenleving.

 

In maart 2015 organiseerde VLIR-UOS de eerste Kom Naar Buiten voor onderzoekers en projectbetrokkenen van internationale projecten. Het doel was hen te motiveren om meer naar buiten te komen met verhalen en concrete cases over de impact van hun onderzoek. Dat is belangrijk voor het maatschappelijk draagvlak voor universitaire ontwikkelingssamenwerking. Ook de overheid stuurt aan op meer resultaatsgerichte communicatie. De grote opkomst en de feedback van de deelnemers leerde ons dat er nood is aan hands-on communicatieondersteuning voor onderzoekers.

 

 

Studiedag Communicatie VLIR-UOS 20150311 Jesse Willems (8)2

 

De Kom Naar Buiten-handleiding

Als resultaat van de eerste Kom Naar Buiten publiceerde VLIR-UOS de handleiding ‘Onderzoek: hoe kom je ermee naar buiten?’. De reacties van onderzoekers waren erg lovend. In Perugia, Italië, ontving VLIR-UOS voor het communicatieproject de derde prijs tijdens de Europese EUPRIO Award 2015. Tijdens de Kortom Communicatieprijs 2015 voor overheidscommunicatie kreeg het project opnieuw brons.

 

 

 

Facebook Twitter Google+ Pinterest LinkedIn

 

Een initiatief van

Logo 's 2

De Belgische ontwikkelingssamenwerking